Vzťahy detí v škôlke vedia byť neobratné. Ľahko príde k soteniu, capnutiu, ublíženiu. Niekedy je viac zámerné ako náhodné a deti sa môžu cítiť nepríjemne. Ako ich naučiť brániť sa?
V prvom rade si povedzme, že veľa "konfliktov" sa u detí v škôlke udeje náhodou/nehodou. Nemusí tam byť zámer ublížiť alebo šikanovať. Niekedy sú to drgnutia z nepozornosti, inokedy nedostatok zručností na vyriešenie situácie "správne."
Základné pravidlo je, zaujímajme sa. Zistime, či deti spomínajú rovnaké dieťa pravidelne, či sa situácie opakujú alebo sú len jednorázové.
Ak sa situácia neopakuje, ale je len náhodná a jednorázová, nebanalizujme. Len s deťmi empatizujme, neposudzujme.
"To muselo byť veľmi nepríjmené, keď ťa Maťko capol."
"Mrzí ma, že ti Janka vytrhla hračku."
"Mrzí ma, že si sa cítila tak nepríjemne."
Ak sa situácia opakuje, je dobré dieťa naučiť, že môže reagovať.
Dieťa sa môže v prvom rade ohradiť "Nemôžeš ma biť."
Môže vyhľadať učiteľku a bezpečie
Je úplne v poriadku, ak pri opakovanom ataku dieťa druhé odsunie preč, prípadne sa inak obráni
Ako trénovať tieto situácie?
Ako väčšinou u detí, najlepšie hrou a našim príkladom.
Zoberte si obľúbené hračky a skúšajte si situácie, ktoré sa dejú/môžu diať.
Rovnako si s partnerom môžete dohodnúť scénky a zahrať si ich rovnako ako hračkami, len naživo.
Napríklad, hrajte sa spoločne nejakú hru. Partnerovi sa niečo nebude páčiť a zaženie sa akože na vás a vy modelujete čo sa dá spraviť. Jasné a rázne "Hej." a pokračujete s kľudom "takto sa nemôžeš správať."
Rovnako je vhodné dieťaťu napríklad pri hre na ihrisku s inými deťmi ukázať, čo robiť môžu. Jeden príklad za všetky.
Boli sme s malou na ihrisku a hrali sme sa s kamienkami. Zrazu prišlo iné dieťa a všetky nám ich rozhádzalo. V tom momente mu Patrik vraví:"Hrať sa s nami môžeš. Kamienky nám rozhadzovať nemôžeš."
Dieťa sa na nás chvíľu pozerlao ako si staváme kamienky a opäť sa priblížilo so zámerom ich rozhádzať.
Vtedy Patrik spravil z rúk okolo kamienkov ohradu a povedal:"Nedovolím ti kamienky rozhádzať."
Dieťa odišlo s tatom smutné preč. Pár týždňov na to sme boli na oslave u kamarátov, malá sa s niečím hrala, keď jej túto hračku chcel zobrať kamarát. Viete čo spravila?
Celým telom ohradila hračku a povedala "Nechaj mi to."
Deti nás sledujú a potrebujú, aby sme ich naučili a ukázali im, ako náročné situácie riešiť
Dieťa postupne nadobudne istotu, že vie čo spraviť môže a že naozaj môže reagovať na neprávosť.
Ak je pre Vás riešenie konfliktov náročné a nekomfortné. Dajte nám vedieť.
Úplne najefektívnejšie sa vieme na túto tému pozrieť cez konzultácie.